tisdag 25 juni 2013

Facelights skapar problem

Idag har det blivit lite testande med materials. Det går att göra de mest otroliga saker och effekter med den nya finessen. Saker kan helt byta skepnad beroende på avstånd och ljus och möjligheterna att behandla ljus på olika områden kommer att ge många nya effekter. Materials kommer att förändra Second Life.

Det finns ett nytt problem som kommer fram med materials eller mer exakt gör det ett gammalt problem större. Olika effektljus och fusk som facelights kan ge märkliga fenomen i saker som använder materials. På bilden nedan är det blåvita fältet i mitten på klotet en reflektion av en ytterst blygsam facelight på min avatar. 


Det här med hur mycket konstljus och facelight påverkar föremål med materials beror också till stor del i vilket grafikläge man kör. Är materials avslaget blir det givetvis ingen synlig skillnad och det här kommer medföra att de som kör med blygsam inställning för grafiken inte kommer att märka hur de förvränger saker för andra användare. Min förhoppning är att facelight nu dör ut precis som de här extrema stämningsljusen. Nu ger inte stämningsljus lika stor inverkan eftersom ljusen finns normalt på platser som försöker "lura" fram en bättre upplevelse. Används extrema stämningsljus är det kanske inte troligt att byggaren inte är medveten om hur det påverkar saker med materials. Facelight följer med en avatar till olika platser och därför kan användandet av dessa skapa fler och större problem om materials blir vanligt.

Hur ser då klotet ut för någon som inte kör med materials på och hur mycket påverkar facelight i det läget. Svar: Facelight påverkar inte alls men klotet är också någonting helt annat. Se bild nedan, samma klot, samma ljusinställningar men annan grafikinställning.



Kommer materials att dela upp Second Life i olika läger då gammalt arbetssätt i kombination med låg grafikinställning retar gallfeber på de som byggt efter nya "regler" och som ser världen i ultramode ? Framtiden får ge svar men jag tror irritationen över extrema facelights kommer att bli större. Nu går det inte längre att slå av en del av inställningarna för att slippa den retliga effekten från facelight eftersom det då också slår av materials. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar