torsdag 27 juni 2013

Ny Firestorm släppt

Efter mycket snack och gissande, nu är den här, Firestorm 4.4.1. Den innehåller en del bugfix och de nya rutinerna för SSB/A som Linden har släppt. 4.4.0 kommer inte att klara SSB/A ( project Sunshine ) när den aktiveras i början av juli. Sunshine ihop med två andra project - object caching/interest list och HTTP library ska ge Second Life nytt liv i form av snabbhet och mindre fel. Det händer väldigt mycket på viewersidan just nu och materials och CHUI är två andra nyheter som nyligen aktiverats. Firestorm fick stora problem med CHUI och det krävdes och krävs fortfarande många ändringar för att få till en "ny" viewer som fungerar ihop med Lindens nya standard. Hur bra Firestorm 4.4.1 kommer att klara nyheterna som aktiveras i juli vet ingen men troligtvis lär det bli problem, inte bara för Firestorm utan också för alla andra viewers. Firestorm saknar också stöd för materials. 

Förutom Firestorm har Kokua och Catznip släppt nya viewerversioner som ska klara SSB/A precis som Nirans nya viewer Black Dragon gör. Linden Labs egen viewer ska givetvis också hantera det nya. På viewersidan har även en ny dykt upp, CtrlAltStudio som är en modifierad Firestorm och eftersom den släpptes strax före Firestoms egen 4.4.1 så behöver den troligtvis uppdateras för att fungera med allt nytt.

Trots att Cool viewer ser ut som en variant på viewer 1 ska den också vara kompatibel med Lindens nya standard. Även Singularity som också den har viewer 1-stuk ska vara klar. Exodus har inte uppdaterats på länge men eftersom de deltagit i vissa delar av utvecklingsarbetet av nya finesser kommer troligtvis även här en ny viewer. Dolphin viewer har inte släppt någon ny version sedan 1:a mars.

Jag har testat Kokua och Black Dragon och ikväll nu även nya Firestorm. Firestorm har aldrig tillhört mina favoriter bland viewers. Den här viewern känns iaf från början väldigt snabb. Den kommer igång snabbt när jag startar från en skybox och det går väldigt fort att få en komplett "bild" på den andra sim jag besöker men när jag sedan besöker en del platser jag var kan ta kraft dyker Firestorm mycket i Fps. Nu körde jag inte heller viewern så länge och kan därför inte svara på om den klassiska hastighetsminskningen finns kvar i den här versionen. Firestorm har med några versioner legat bra i kraschstatistiken men kanske beror det på att man som användare gärna startar om viewern efter en stunds körande eftersom den sakta tappar fps.

Många användare lär nu ladda hem den nya versionen av Firestorm och därför kommer vi snart att se om den här är lika buggig som sin föregångare.

Min inställning till Firestorm blev inte ändrad efter att ha testat 4.4.1. Varför ska jag välja en viewer som har en massa finesser jag inte använder men som saknar en del av det nya jag vill ha ? Materials är kul men den här är inte klar för att hantera materials. Det verkar som om Firestorm har hamnat lite efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar