torsdag 20 juni 2013

Second Life igen

Jag har svårt att hålla mig borta från Second Life. Även om jag saknar mycket där nu, som t.ex. bygg- och scriptgänget jag hade kontakt med tidigare, kommer det förändringar, tillägg och nyheter som jag bara måste testa. Jag klarar mig numera utmärkt utan s.k. "partyliv" i Second Life men när Linden Lab kör ut materials för fullt, när rutinerna för betalning i Marketplace ändras och när Niran lever upp igen med sin nya viewer Black Dragon så kan jag helt enkelt inte hålla mig borta.

Materials ger Second Life nytt liv även om det sätter större krav på hårdvara. Förhoppningsvis är materials det som behövs för att fler användare ska ändra vanor och köra ett Second Life som kan mer. När grafiken ställs upp syns byggfel bättre och det syns också tydligare hur  gamla lösningar för stämningsljus helt spårar ur. Om någon fortfarande använder invisible prims är det nu hög tid att skippa detta för gamla skolösningar med nya inställningar ser helt enkelt fruktansvärt ut. Men viktigast av allt - kasta ut alla gamla viewerversioner! Linden Labs egna viewer som idag är en av de stabilaste klarar idag materials och antalet viewer som är klara för både materials och SSB/A kommer att öka snabbt de närmaste dagarna.

Jag har testat Nirans nya viewer, Black Dragon, som klarar materials. Det finns en hel del konstigheter i den här viewern och vissa saker fungerar ännu inte riktigt. Den är inte alls som gamla Nirans viewer vilket både är bra och dåligt, det som är bra är att den är lättare att förstå men nackdelen är att den ännu inte ger lika många möjligheter att ställa in färger, ljus och allt annat som ger rätt miljö. Catznip har en ny viewer ute men jag har inte testat den. Firestorm lär nu snabbt komma ut med en ny version. 


Förändringarna som gjorts på Marketplace rutiner för betalning verkar fungera bra. Det blev inga problem för mig att hämta gratismaterial, ( som materialstärningen på bilden ) eller vid provköp av billiga saker.

Ytterligare tester i Second Life får nu vänta även om det händer mycket. Nu är det midsommar och det kräver en del förberedelser innan firandet i RL kan börja. Kanske blir det en titt in i SL på söndag och då måste jag bara kolla igenom alla projekt som fortfarande snurrar då det gäller viewer till Second Life. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar