söndag 9 juni 2013

Ut-, in- och avveckling

Jag gillar lösningen med en egen liten grid på egen dator eller egna servrar. Flexibiliteten och att det är absolut gratis gör lösningen intressant för privatpersoner men även skolor. OpenSim är när det gäller byggande och skapande en bättre lösning än Second Life men vid språkträning och förståelse för annan kultur har Second Life fördelar. Personligen gillar jag också möjligheten att själv bestämma hur "långt fram i utvecklingen" min värld ska vara. När det gäller OpenSim på egen dator eller egen server behöver ingen hänsyn tas till andras hårdvara, kunskapsnivå eller hur väl de hängt med i uppdateringar. Även om Second Life kommer med idéerna så ger OpenSim större möjligheter att anpassa den egna miljön och därför finns ofta nya finesser där väldigt snabbt. 

Cloud Party kan också bli ett alternativ för skolorna eftersom världen fungerar med ganska enkel hårdvara och den kräver inga tilläggsprogram. Världen är också mycket billigare att använda än Second Life och den har fördelar mot OpenSim eftersom det blir enklare. Jag har ännu inte testat Cloud Party på någon dator som kör Googles operativsystem men fungerar det bra där blir det mycket intressant. 

Second Lifes storlek är en styrka men också ett hot. I Second Life pågår saker som inte passar ihop med t.ex. undervisningen i grundskolor. I modern lärarutbildning är ofta några besök i en virtuell värld, och då vanligtvis Second Life, vanliga och där fungerar världen men som system i en skola med yngre elever är jag mycket tveksam till att välja Second Life som "verktyg".

Virtuella världar måste bli bredare för att locka fler användare. Här har Second Life problem eftersom världen tappar områden istället för att få in nya. Tillsammans med oviljan till utveckling bland användare är färden mot en allt "smalare" värld det som hotar Second Lifes framtid. OpenSim är mer en lokal lösning än en global och därför är det egentligen svårt att direkt jämföra Second Life och OpenSim eftersom världarna till viss del passar till olika ämnen. 

1 kommentar:

  1. jag har märkt att många som går till open sim just är V3 och mesh haters. Dom vill ha tillbax V1 o prims. Det är min erfarenhet. Det finns såklart alla sorter men den kategorin är stor.... Dom allra extremaste blir kvar i SL o vägrar byta viewer för dom fixar inte o byta gridd ens (byter dom underkläder?).

    personligen fixar jag inte open sim ex Inworldz längre för det känns så gammalt. SL 2008 typ o den gamla sega viewern. Jag vill ha nya viewern där man har pilar tillbaka som i webläsarn o bokmärken till favoriter högst upp och jag vill ha MESH!!!!! :D:D:D Jag pallar inte V1. Eg vill jag ju köra i webläsarn :)

    SvaraRadera