måndag 22 juli 2013

Vad är egentligen Second Life bäst på

Second Life och liknande världar har svårt att locka nya användare. Visst stämmer det att massor nyregistrerar ett konto på Second Life men få loggar in fler än en gång och av de som försöker ett tag är många borta efter en månad. Second Life verkar alltså bra i teorin eftersom många provar men konceptet visar sig sedan inte hålla.

Second Life styrka borde vara att kunna kombinera allt  ljud, bild, rörelse, kommunikation, skapande och gränslöshet men även om möjligheterna är ganska goda använder få alla verktyg. I Second Life är event vanliga, d.v.s. underhållning med dans till livemusic eller DJ. Men vad är det egentligen? Det skulle gå utmärkt att ha en grupp på Facebook som tillsammans med en stream körde liknande träffar. Chatt och möjligheten att dela material är både snabbare, säkrare och enklare på Facebook. Det vi inte ser på Facebook är en liveartist som låter en och samma animation snurra under hela framträdandet eller se publik som också de loopar animationer som sällan är i takt. Vi ser inte heller hur olika avatar ser ut men när Second Life har börjat sega har vi ändå sänkt grafiken och slagit av saker för att undvika lag. Miljön på discot eller platsen för livframträdandet titta vi kanske på i 5 minuter och sedan glömmer vi det. Ljus från olika källor blir efter ett tag irriterande och slås kanske av för att det inte ska sega. Det där med disco eller liveframträdande är inget som Second Life är bäst på.

Second Life styrka är interaktivitet och skapande. Konst som byggs utifrån Second Lifes styrkor kan bli något extra men den här typen av event lockar inte lika mycket som stela musikevent. Viljan att skap egna saker i Second Life minskar hela tiden, utvecklingen går från att många är producenter till att de flesta blir konsumenter och med det försvinner en del av Second lifes styrkor - skapandet!

Hur fungerar grafiken på Second Life? Många kör med hårdvara som inte riktigt orkar med vad Second Life kan erbjuda och därför minskar den visuella betydelsen. När det sedan ska redovisas med bilder från Second Life manipuleras bilder ofta hårt eftersom det annars kan vara lite kantigt på vissa delar eller t.o.m. se riktigt konstigt ut när hår eller annat förvinner in i kroppar.

Second Life kan mycket men har ingen egen grej. När nya kommer till Second Life och upptäcker att världen inte riktigt är som ryktet säger och när det är svårt att förstå vad det hela går ut på lämnar de flesta världen direkt.

För den med en fantasi som fortfarande är levande, för den som vill skapa det unika och för den som vill upptäcka andras fantasier är Second Life perfekt men hur förklaras det för nya som har fått en helt annan förhoppning av vad Second Life är? 

Hur kan vi som användare nå ut till fler och verkligen förklara vad Second Life egentligen är? Hur lockar vi fler som vill skapa och utveckla? 

Jag lyssnar ofta på livemusic via Second Life, observera att jag skriver lyssnar. Jag låter ljudet från Second Life vara på men jag är inte på festplatsen utan gör annat - kanske står på en sandbox och bygger. Det är lätt att besöka en festplats , kolla in källan för musikstreamen och lägga in den i Winamp eller VLC för att sedan åka till en annan plats i Second Life och göra annat. Egentligen hade det inte spelat någon roll om jag hittat streamen utanför Second Life, jag vill höra artisten men jag kan vara utan en avatar som sitter fast i en och samma animation under ett helt uppträdande. Nu finns det artister som verkligen ger en show som både är för ögat och för örat men det blir allt färre.

Second Life är ett kraftfullt verktyg men det gäller att komma på vad vi egentligen ska använda det till, mer än att försöka kopiera verkligheten utanför Second Life.  

Men trots allt, jag gillar Second Life. Efter snart sju år i second Life är jag tillbaka där jag började - jag bygger och skapar ihop med några få. Jag söker information om hur Seond Life fungerar för att se om jag kan förstå nya finesser och använda dessa. När det gäller att uppleva fest väljer jag igen saker utanför Second Life. Det blir inte lika ofta men det ger mer. 

Jag tycker inte jag lägger ut så mycket pengar på Second Life men när jag slår ihop det till en årskostnad blir jag ändå överraskad. Second Life tar tusenlappar. Ibland undrar jag om Second Life är ett slags pyramidspel. Jag vet egentligen inte exakt varför jag är där och vad jag hoppas på men jag vill att fler kommer dit. När jag lyckas locka dit fler sitter det någon högst upp på pyramiden och drar in lite mer pengar.

Second Life är kanske som min gräsmatta. Jag har en egen bit mark som jag sällan är på - förutom då jag sätter dit något, tar därifrån något annat, klipper gräs, krattar löv eller liknande. Det här extra arbetet med att bygga eller flytta saker på min gräsmatta är lite som Second Life. Ibland jämnar jag till min gräsmatta och då terraformar jag egentligen. Jag kan , om jag vill ha ett garden party på min gräsmatta och det har faktiskt hänt en gång i år ... eller vi var ett större sällskap som iaf satt ute på altanen. När den kvällen var över var det skönt att logga in på Second Life, vara helt ensam och bara bygga och undersöka. Second Life kanske fungerar bäst som oas för mig, en plats att få vara för mig själv och känna färre begränsningar. Men om jag bara ska vara ensam ... varför då inte bara använda min egen grid, den som ger mig fler möjligheter till nästan ingen kostnad alls.

Jag hoppas antagligen att upptäcka något i Second Life, förstå något jag ännu inte kan. Kanske är det så för de flesta som stannar i Second Life, de väntar på något sensationellt. Under tiden partar de ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar